Novinky
Češi se bojí krádeže vozu, opomíjejí důsledky vandalismu
Nehoda zaviněná vlastní chybou, odcizení vozu, kroupy či poškrábané auto. To jsou nepříjemnosti, které potkají čas od času takřka každého řidiče. Jejich oprava vyjde majitele vozu na desetitisíce, v případě krádeže vozu škoda šplhá až do statisíců. Majitelé aut by proto měli myslet vedle povinného ručení také na sjednání vhodného havarijního pojištění, které jim s uvedenými situacemi pomůže. Klienti si jej však často sjednají jen pro případ krádeže auta a další rizika, jako je právě vandalismus, živelné pohromy nebo střet se zvěří, opomíjejí.
Havarijní pojištění sice není tak jako povinné ručení stanoveno zákonem, majitele vozu ale ochrání před nečekanými výdaji a ušetří jim nervy. „Z našich zkušeností víme, že řidiči na havarijní pojištění myslí, často jej ale sjednají jen v omezené podobě. Dávají přednost pojištění proti krádeži vozu před pojištěním proti vandalismu, střetu se zvěří či živelnými pohromami. Ukradený vůz je bezpochyby velká finanční zátěž, ale i vandalismus může přijít na pěknou sumu. Navíc je potřeba počítat s tím, že pachatele, na kterém by částku šlo vymáhat, se v mnoha případech nepodaří dostihnout,“ říká Vanda Kýpeť, produktová manažerka Slavia pojišťovny. Pokud v takových případech nemá majitel vozu sjednané havarijní pojištění, platí si opravu škod sám. Stejně nemalé škody jako vandalismus dokáže napáchat i počasí či srážka s divokou zvěří. Například poškození vozu kroupami může vyjít až na 50 000 Kč, střet se srnkou na 45 000 Kč.
Méně odcizených vozů, více ukradených součástek
Ze statistik Policie ČR a jejího meziročního srovnání vyplývá, že v roce 2017 bylo ukradeno méně vozidel než v letech předchozích. Zatímco v roce 2016 bylo odcizeno 4 920 dvoustopých motorových vozidel, v minulém roce jich bylo ukradeno 3 594. Oproti tomu narostl počet krádeží součástek motorových vozidel, a to z 3 814 na 4 191 (zdroj: statistiky Policie ČR). Vůbec nejčastěji (13 121 krádeží v roce 2017) se ale zloději zaměřují na věci uvnitř vozu, ke kterým se dostanou jak po poškození vozidla (rozbití okna), tak s jeho minimálním zničením. Řidiči by proto měli vždy být obezřetní a nenechávat cenné věci uvnitř vozu a myslet na jeho adekvátní zabezpečení. „Zatímco vozů se kradlo méně, zájem o díly u zlodějů naopak stoupl. Vandalismus, ať už v podobě poškrábaného laku, ukradených kol či poškození oken, je typicky nejvíce rozšířený ve velkých městech. Pojistné události tohoto typu evidujeme především v Praze, Brně či Ostravě. Nejčastěji k nim dochází na větších sídlištích, kde není vůz možné zaparkovat do garáže a zároveň na něj majitel často nemá výhled. Je tak ideálním terčem vandalů,“ přibližuje Vanda Kýpeť. Z aut se zloději nejčastěji zaměřují na v České republice rozšířené značky, a to především vozy Škoda, Volkswagen a Ford. Z automobilů značky Škoda lákají jejich pozornost především modely Octavia, Fabia a Felicia. „Mezi nejčastější formy vandalismu, které Slavia pojišťovna v uplynulém roce evidovala, se řadí poškrábání vozidla, a to nejčastěji klíči. Tento typ poškození tvoří až 80 % všech pojistných událostí v rámci vandalismu. Další z podob vandalismu, které evidujeme, jsou rozbitá skla, ukopnutá zrcátka, ohnuté stěrače, ukradená kola, ukradené díly či odcizené kovové znáčky vozu,“ konstatuje Vanda Kýpeť a dodává, že průměrná škoda na voze způsobená vandalismem se pohybuje okolo 25 000 Kč.